Najnowsze

Jazz Band Masecki – Młynarski

Pozostałe

Koncerty

20.07 21:15
Solo Amsterdam
21.07 15:15
Solo Amsterdam
28.07
Ragtime Warszawa
14.07
Jazz Band Masecki – Młynarski
23.08
Jazz Band Masecki – Młynarski
17.08 22:00
Chopin – Nokturny Suture Soven
18.08
Jazz Band Masecki – Młynarski Warszawa

Kontakt

Bio

Marcin Masecki to jeden z najbardziej oryginalnych i wszechstronnych muzyków na polskiej scenie muzycznej. Gra na wszystkich instrumentach klawiszowych, komponuje, dyryguje, aranżuje i kuratoruje. Jego działalność obejmuje szerokie spektrum stylistyczne, a wirtuozowskie łączenie gatunków, oraz łamanie granicy między sztuką wysoką a rozrywkową stały się jego znakiami rozpoznawczymi.

Jako klasycznie wykształcony pianista regularnie podejmuje wątek europejskiej spuścizny muzycznej. Niektóre projekty to:

Chopin – Nokturny (2016) – żelazny repertuar pianistyczny, zagrany na małym, niestrojącym pianinie, przyswojony bez użycia nut. Masecki od lat flirtuje z estetyką lo-fi. W kontekście kanonicznych dzieł Chopina daje to nowy, świeży sposób słuchania, uniezależniony od akademickiej poprawności. Pominięcie partytur dodatkowo przybliża rzecz to tradycji ustnych typowych dla muzyki ludowej i jazzu.

Beethoven – ostatnie sonaty (2015)nagrane w specjalnych słuchawkach wygłuszająch, celem zbiżenia się do perspektywy całkowicie głuchego kompozytora. Efektem jest niezwykle abstrakcyjna, skupiona i bezkompromisowo osobista interpretacja.

Bach – Re:write (2012)koncerty klawesynowe grane na Wurlitzerze, instrumencie elektro-akustycznym z lat 70tych, z towarzyszeniem orkiestry barokowej. Jeden koncert “podwójny” w duecie z Piotrem Orzechowskim.

Równoległą pasją Maseckiego jest jazz i muzyka improwizowana. Wśród wielu projektów na pierwszy plan wybija się Jazz Band Młynarski-Masecki, prowadzony wspólnie z Janem Młynarskim. Zespół skupia się na polskim, przedwojennym repertuarze rozrywkowym. Nie jest to jednak grupa rekonstrukcyjna. Nowe aranżacje Maseckiego to muzyka stara i nowa jednocześnie. “Tak by grali polscy jazzmani, gdyby ich kariery nie zostały przerwane przez wojnę.” – Tomasz Lerski, varsavianista

Masecki również występuje w duecie z perkusistą Jerzym Rogiewiczem. Ich płyta Ragtime, wydana przez węgierskią wytwórnie BMC zbiera najpochlebniejsze recenzje.

W ciągu ostatnich lat Masecki dyrygował wieloma orkiestrami i zespołami różnej maści. Wśród nich Orkiestra Palais Royale, z którą prawykonał oryginalą wersje Koncertu Fortepianowego Gershwina w Studio Koncertowym Polskiego Radia, oraz jego ulubiony nonet Polonezy, prezentujący autorski zestaw polskich tanców narodowych.

Masecki to również kurator stołecznego życia muzycznego. Co roku organizuje cykliczne imprezy w ramach letniego programu Plac Defilad przy Teatrze Studio. W 2017 były to Dżemsesje klasyczne, czyli przeniesienie jazzowego formatu jam session na grunt klasyczny. Rok wcześniej Transkrypcje – cotygodniowe koncerty prezentujące wszystkie symfonie Beethovena w kameralnych opracowaniach.

Jako kompozytor jest regularny zapraszany przez inne zespoły i instytucje. Jego ostatnia premiera to Płaczemy, zamówiona przez wrocławski festiwal Jazztopad. W 2019 światło dzienne ujrzy Druga Symfonia, pisana dla orkiestry grającej na instrumentach dawnych Capelli Cracoviensis.

Opócz powyższego Masecki piszę również muzykę do filmu i teatru. Był aranżerem, kompozytorem, oraz konsultantem muzycznym w filmie Zimna Wojna Pawła Pawlikowskiego (nagroda “Najlepszy Reżyser” w Cannes). Wcześniej stworzył ścieżkę dźwiękową do filmu Obce Niebo Dariusza Gajewskiego, oraz Fuck For Forrest Michała Marczaka.